PSD2: klausimai ir atsakymai

Nauja Europos Sąjungos mokėjimo paslaugų direktyva (PSD2) nuo 2021 m. sausio 1 d. keičia elektroninių mokėjimų patvirtinimo tvarką. Direktyvoje reikalaujama patikimo klientų tapatybės patvirtinimo atliekant mokėjimus internetu ar mobiliuoju įrenginiu. Tapatybės patvirtinimas turi būti atliktas naudojant interneto banko prisijungimus. Sugriežtintos direktyvos tikslas yra užtikrinti klientų duomenų ir mokėjimų saugumą.

Kas yra PSD2?
PSD2 yra Europos Sąjungos mokėjimo paslaugų direktyva, kuria siekiama užkirsti kelią piktnaudžiavimui apmokant už prekes ir paslaugas internetu ar mobiliaisiais įrenginiais. Pagal direktyvą yra privaloma patikima klientų tapatybės nustatymo tvarka atliekant banko kortelių mokėjimus internetu ir mobiliaisiais įrenginiais Europos Sąjungoje.

Kas yra patikimas klientų tapatybės nustatymas?
Patikimo kliento tapatybės nustatymo tikslas yra užtikrinti, kad mokantis klientas yra tikrasis mokėjimo priemonės turėtojas. Lietuvoje patikimas bankų kortelių turėtojų tapatybės nustatymas atliekamas naudojant bankų prisijungimus, tvirtinat mokėjimo operacijas, kurios apima interneto banko pavedimus, kortelių nuskaitymo operacijas, nuotolinius mokėjimus ir mokėjimus internetinėse parduotuvėse, tame parpe atsiskaitymus mobiliaisiais įrenginiais. 

Kaip PSD2 paveiks mokėjimus, atliekamus naudojant NESTE programėlę?
Direktyvos priėmimas reiškia, kad tam tikrais atvejais, kai atsiskaitymui naudojamos banko kortelės, bus reikalingas sustiprintas kliento tapatybės patvirtinimas.

Toks patvirtinimas reikalingas:

  • kai mokėjimai viršija 30 Eur;
  • po kas šešto pirkimo, kurių kiekvieno vertė yra mažesnė nei 30 Eur;
  • atsitiktiniu būdu, nepriklausomai nuo pirkimo vertės.

Prieš pradedant pilti degalus, NESTE programėlė nukreips jus į tapatybės patvirtinimo būdą, kurį esate pasirinkę savo interneto banke. Vien tik NESTE programėlės PIN kodo ar biometrinio identifikavimo, kaip mokėjimo patvirtinimo priemonės, nepakaks.

Esu NESTE verslo klientas. Ar pasikeis mano mokėjimai?
PSD2 nesukels pokyčių NESTE verslo klientams. NESTE programėlės PIN kodo ar biometrinio identifikavimo ir toliau pakaks kaip tapatybės nustatymo priemonės atliekant mokėjimo operaciją.

Turiu NESTE mokėjimo kortelę privačiam asmeniui. Ar pasikeis mano mokėjimai?
PSD2 nesukels pokyčių NESTE privačių mokėjimo kortelių turėtojams. NESTE programėlės PIN kodo ar biometrinio identifikavimo ir toliau pakaks kaip tapatybės nustatymo priemonės atliekant mokėjimo operaciją.

Kaip bus, jei įsipiltų degalų suma nesiekia 30 Eur?
Patikimo kliento tapatybės patvirtinimo paprastai nereikės mokant mažiau nei 30 Eur (mažos vertės mokėjimų išimtis). Bet galiausiai spręs bankas, o ne NESTE. Tačiau patikimo kliento tapatybės nustatymo atliekant mažos vertės mokėjimus reikės po penkių iš eilės atliktų mokėjimų be tapatybės patvirtinimo arba kai vienas po kito einančių mokėjimų be tapatybės patvirtinimo suma siekia 100 Eur.

Ar PSD2 paveiks NESTE programėlės registraciją?
Naujoji Mokėjimo paslaugų direktyva paveiks tik mokėjimus. Registracija ir prisijungimas programėlėje išlieka nepakitę.

Kur galėčiau daugiau sužinoti apie naują ES mokėjimo paslaugų direktyvą?
Daugiau informacijos apie PSD2 direktyvą bei jos poveikį mokėjimams internetu ir mobiliais įrenginiais jums suteiks jūsų bankas.

Ką galiu padaryti, kad po PSD2 įsigaliojimo būtų lengviau atsiskaityti su NESTE programėle?

  • Įsitikinkite, ar mobiliajame įrenginyje turite banko tapatybės patvirtinimo programėlę - „Smart-ID“ arba „Revolut“.
  • Naudokite biometrinį patvirtinimą „Touch ID”  ar „Face ID“, tuomet nereikės vesti NESTE programėlės PIN kodo. Patikrinkite, ar jūsų prietaisas palaiko biometrinį tapatybės patvirtinimą („Touch ID” ar „Face ID“) ir aktyvuokite šią funkciją NESTE programėlės nustatymuose, esančiuose „Vartotojo duomenys“ → „Saugumas“.
  • Įsitikinkite, kad atsisiuntėte naujausią NESTE programėlės versiją arba ją atsinaujinkite. Naujausia versija visada turi naujausius atnaujinimus, kurie palengvina naudojimąsi programėle.