22.11.2016 - 10:12

„Agrorodeo“ ekipažas pasirengęs naujiems iššūkiams Dakare

Sausio 2 dieną Paragvajuje prasidėsiančiose Dakaro lenktynėse vėl startuos „Agrorodeo“ komanda. Vaidoto Žalos ir Sauliaus Jurgelėno ekipažas tęsia prieš metus pradėtą žygį – į pačias sunkiausias pasaulyje lenktynes jie leidžiasi Lietuvoje sukonstruotu analogų neturinčiu „Seat Bee Dakar“ visureigiu. Alternatyvios energijos įskaitoje sieksiantys būti tarp prizininkų lietuviai ir 2017 metais mėgins įrodyti, jog mūsų šalis tikrai gali pasigirti inovatyviais sprendimais, profesionaliu požiūriu, atkaklumu kovojant iki galo ir nuosekliu tikslo siekimu.

Komandą globojančios bendrovės „Agrorodeo“ vadovas Robertas Lapinskas visokeriopai palaiko V. Žalos ir S. Jurgelėno odisėją: „Mums artimas šio ekipažo požiūris daugelyje sričių. Unikali Lietuvoje sugalvota ir pagaminta technika, šiuolaikiškas požiūris į ekologiją, renkantis naujos kartos biodyzeliną, idėjų tęstinumas ir atkaklumas. 2016 metų lenktynės parodė, jog šis ekipažas niekada nenuleidžia rankų. Jų ryžtas tapo ir savotišku papildomu stimulu mums nesustoti, pasiekus nelengvą verslo įkalnę. Palaikėme pernai ir visokeriopai remsime šį ekipažą, siekiantį mums visiems artimo tikslo – parodyti pasauliui, jog Lietuva išties atvira, moderni ir drąsi šalis“, - prieš ekipažo palydas teigė R. Lapinskas.

Dakare lengviau nebūna niekada

Artėjančiose lenktynėse sportininkų laukia nauji iššūkiai. Pirmiausia – nauja šalis. Paragvajus, kuriame 2017 m. sausio 2 dieną ir prasidės Dakaras, pirmą kartą egzaminuos lenktynininkus. Pirmieji šios šalies keliuose ir bekelėje numatyti greičio ruožai primins klasikinį ralį – čia bus pakankamai daug greičio, tačiau ir klaidos kaina gali būti itin brangi. Galima prisiminti, jog 2016 m. Dakaro pradžia buvo koreguojama gamtos: „Nemanau, kad dvejus metus iš eilės panašiose vietose panašiai stipriai lytų. Turbūt šiemet Dakaro pradžioje jau gausime paragauti tikrų dulkių“, - juokavo S. Jurgelėnas.

Patyrusio šturmano teigimu, dalyvių gretas labiausiai išretins etapai Bolivijoje. Per penkias dienas reikės ne tik nuvažiuoti daug kilometrų, ne tik įveikti maratoninį greičio ruožą, kuriame mechanikai ekipažams negalės padėti, bet dažnai reikės kovoti su karščiu ir 3000-4000 metrų aukštikalnėmis. Organizatoriai šiemet Bolivijoje rado naujų kelių (ir bekelės), todėl kol kas sunku nuspėti, kuris etapas bus pats sunkiausias.

Kas sugebės peržengti šį savotišką Dakaro ekvatorių, iki finišo Buenos Airėse turėtų atvažiuoti. Tačiau Dakaras neturi analogų, todėl galima jau iš anksto teigti, jog bet kuris iš 12 etapų gali būti paskutinis. Lengva šiose lenktynėse niekada nebūna.

„Agrorodeo“ ekipažas ir praėjusiose lenktynėse, ir prieš artėjantį startą atvirai sako, jog aukštos vietos absoliučioje įskaitoje jų nedomina. Jų tikslas – kovos alternatyvių degalų ir T1.5 klasėse. Patekti jose į prizininkų trejetus – būtų geras pasiekimas.

Prioritetas nesikeičia – ekologija

V. Žalos ir S. Jurgelėno ekipažas ir šiemet link 10 000 km lenktynių finišo skubės naudodamas dyzeliną iš atsinaujinančių šaltinių, kurį gamina Suomijos korporacija „Neste“. Tai – pirmasis pasaulyje iš atsinaujinančių šaltinių gaminamas dyzelinas, savo eksploatacinėmis savybėmis lenkiantis tradicinį dyzeliną.

„Dakaro ralis ne veltui vadinamas pačiu sudėtingiausiu žmogaus ir technikos galimybių egzaminu. Tikimės, kad ekipažui jį išlaikyti padės Suomijoje gaminamas dyzelinas iš atsinaujinančių šaltinių. Šis dyzelinas pasižymi itin aukštu efektyvumu – suteikia varikliui papildomos galios ir sumažina degalų sąnaudas. Be to, šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas sumažina iki 90 proc. ir taip prisideda prie labai svarbaus tiek „Neste“, tiek ir ekologijai neabejingos komandos tikslo – tausoja aplinką, kurioje gyvename“, – sako Audrius Miežys, „Neste Lietuva“ Mažmeninės prekybos vadovas.

Pernai degalų kelionė buvo virtusi tikru galvos skausmu komandai: sprogus krovinys, daug perkrovimo vietų, painios muitinės procedūros. Tik Dakaro išvakarėse lenktynininkus pasiekęs krovinys vos nesujaukė visų planų. Šiemet ekipažo partneriu tapusi logistikos lyderė „DHL Lietuva“ įsipareigojo sudėlioti visą brangaus ir reikalingo kuro kelionę: statinės su „Neste“ produkcija bus išskirstytos ir lauks ekipažo sutartose vietose.

Naujas apavas įvairioms dangoms

Kol Lietuvos vairuotojai sprendė, kokias padangas rinktis artėjančiam žiemos sezonui, panašų galvosūkį turėjo išspręsti ir „Agrorodeo“ ekipažas. Sprendimą pasiūlė daugkartinis šalies ralio čempionas Rokas Lipeikis – jo įmonės „Egzotika“ atstovaujamo amerikiečių gamintojo „Cooper“ padangos „Discovery STT PRO P.O.R.“. „Didžiuojamės galėdami nors kiek paremti šį atkaklų lietuvišką ekipažą“ – kalbėjo Rokas Lipeikis. Ekipažas į Pietų Ameriką išsiveža 20 vienetų padangų.

„Dakaro dalyviams buvo svarbiausios unikalios „Cooper“ bekelei skirtų padangų savybės. Tai analogų neturinti „Armor Tec 3“ karkaso technologija, kuri suteikia padangai neprilygstamą patvarumą. Kalbant atvirai – pramušti „Cooper“ padangą yra beveik neįmanoma. Tai Dakare įrodė „Cooper“ amabasadoriumi vadinamas Xavier Foj – jis 8 metus važiavo šiame maratone ir 3 sykius laimėjo T2 klasės įskaitoje. Be to, specialaus rašto protektorius pats „išsivalo“, neleidžia įstrigti akmenims. Protektorius puikiai „laiko“ automobilį ir ant purvo, ir ant smėlio dangos, nebijo akmenų. Manau, kad ekipažas tikrai liks patenkintas. O mums bus smagu laukti gerų šio ekipažo rezultatų“, - sėkmės lenktynininkams linkėjo „Egzotikos“ vadovas.

Nekintanti komanda ir evoliucionuojanti technika

Po praėjusio Dakaro komanda nenuleido rankų ir nusprendė toliau tobulinti D. Biesevičiaus kūrinį. Vyrai nestokojo patarimų ir pagalbos ne tik iš Lietuvos, bet ir iš užsienio specialistų.

Didžiausias „bitės“ pokytis – naujas kompiuteris, kuris reguliuos daugelį įpurškimo parametrų bei kontroliuos pagrindinių agregatų ir sistemų darbą. Sumontuoti nauji jutikliai, pasak šturmano Sauliaus Jurgelėno, pavertė šį automobilį išties išmaniu: „Mes jau lenktynių metu galėsime sekti daugelį parametrų ir imtis tam tikrų veiksmų, jei jų prireiktų. Naujas kompiuteris turėtų „draugauti“ ir su išretėjusiu oru aukštikalnėse, ir su aukšta temperatūra. Praėjusiose lenktynėse naudotas kompiuteris ir mums, ir komandos mechanikams dažnai nepalikdavo alternatyvų, o dabar mūsų „plano B“ sąrašas bus kur kas ilgesnis“.

Transmisija ir važiuoklė žymiai nepasikeitė. Specialūs testai buvo skirti geriau subalansuoti šuolius, padidinti stabilumą posūkiuose. Pakeitimų ir patobulinimų susilaukė kuro įpurškimo bei oro padavimo sistemos. „Tai greičiau evoliuciniai patobulinimai nei revoliuciniai sprendimai. Įdiegę „išmanią“ valdymo sistemą, galime tiksliau sureguliuoti automobilį, todėl testų metu gauti rezultatai turėjo įtakos ir kitiems pakeitimams. Šiemet automobilyje yra daugiau aušinimo kanalų, o tai leis palaikyti žemesnę temperatūrą ir padidins patikimumą”, - atviravo automobilio konstruktorius D. Biesevičius.

Kol „bitutė“ šių metų sausį važiavo be didesnių problemų, „Agrorodeo“ ekipažas buvo tarp savo klasių lyderių. Naujas tikslas – pasiekti finišą. O tam reikalingas sklandus visos komandos darbas.

Maždaug 10 000 km Pietų Amerikoje turės įveikti ir komandos mechanikai. Nepriekaištingai šiam rimtam išbandymui parengtą „Scania“ sunkvežimį Paragvajuje, Bolivijoje ir Argentinoje vairuos „bitutės“ konstruktorius Darius Biesevičius, jo brolis Aidas ir Rimas Granskas.

Mechanikų trijulei „Scania“ dviem savaitėms taps antraisiais namais, kuriuose reikės ir keliauti, ir ilsėtis. Aišku, tuo metu, kai nereikės tvarkyti „Seat“ visureigio. Prieš metus jau išlaikiusi Dakaro egzaminą nesikeičianti mechanikų komanda pirmoji privalėjo atlikti visus namų darbus: lenktynių visureigis jau paruoštas kelionei į Prancūziją, iš kur per Atlantą bus plukdomas į Pietų Ameriką. Į „Scania“ sunkvežimį sukrauta viskas, ko gali prireikti lenktynėse. „Liudo įrankiai“ suteikė galimybę atsinaujinti visą „ginklų“ arsenalą.

Visko šiose neprognozuojamose lenktynėse numatyti neįmanoma. Galima pajuokauti, kad likusią laisvą vietą serviso sunkvežimyje užima atkaklumo, profesionalaus požiūrio, kantrybės, optimizmo, pozityvumo ir sėkmės atsargos. Ypač pastarųjų „Agrorodeo“ ekipažui, kaip ir visiems Dakaro dalyviams, tikrai reikės.